Moje dotychczasowe kryteria oceniania z wychowania fizycznego dotyczyły ogólnie uczestnictwa ucznia w wychowaniu fizycznym. Brakowało podziału na konkretne dziedziny sportu, a w tym dalszego rozdziału na wiadomości i umiejętności, które to uczeń powinien nabyć podczas uczestnictwa w zajęciach.
Dostosowałam dotychczasowe kryteria ocen do konkretnych umiejętności i wiadomości ucznia. Wzięłam pod uwagę poszczególne dyscypliny sportu, których elementy realizuję podczas zajęć, czyli gry zespołowe : p. siatkowa, p. koszykowa, p. ręczna, p. nożna oraz lekka atletyka, gimnastyka i zabawy ruchowe. W uwagach zamieściłam informacje dotyczące frekwencji, zachowania na lekcji, przygotowania do zajęć, uczestnictwa w zawodach szkolnych i międzyszkolnych, co stanowi istotny element w zdobywaniu wiadomości i umiejętności nauczanych na zajęciach.
Na początku każdego roku szkolnego zapoznaję uczniów i rodziców z zewaluowanym przedmiotowym systemem oceniania. Uczniowie są świadomi wymagań, starają się osiągnąć jak najlepsze wyniki, chętnie reprezentują szkołę w zawodach. Z kolei uczniowie, którzy nie wykazują chęci do poprawy umiejętności i poszerzenia wiedzy, czy też nie uczestniczą w zajęciach z własnej woli, są świadomi wyniku jaki mogą osiągnąć na semestr i jak go poprawić. Przedmiotowy system oceniania jest ogólnie dostępny dla wszystkich zainteresowanych, jest umieszczony w gablocie przy sali gimnastycznej. Szkolny system oceniania z wychowania fizycznego
Ocena
|
Umiejętności ucznia
|
Wiadomości ucznia
|
Uwagi
|
|
-opanowanie całego zakresu materiału objętego programem nauczania, -wyróżnianie się ponadprzeciętnymi zdolnościami motorycznymi, nie popełnia błędów w zakresie techniki i dynamiki przy wykonywaniu ćwiczeń charakterystycznych dla gier zespołowych : *p. koszykowa : - podania i chwyty piłki oburącz w miejscu i w ruchu, podania jednorącz, - kozłowanie piłki p. i l. ręką, wykonanie slalomu, zatrzymanie na tempa, - rzut do kosza oburącz i jednorącz z miejsca, - umiejętnie wykorzystuje w grze właściwej wyuczone elementy ćwiczeń; *p. siatkowa : - prawidłowa postawa siatkarska, - odbicia piłki sposobem górnym i dolnym indywidualnie i w dwójkach, - zagrywka tenisowa z odległości ok.5m, - umiejętnie wykorzystuje w grze właściwej wyuczone elementy ćwiczeń; * p. ręczna : - podania i chwyty piłki sposobem półgórnym w ruchu, - rzut do bramki z biegu, *p. nożna : - prowadzenie piłki nogą p. i l., - żonglerka piłki stopą i udem, - podania i przyjęcia piłki wew., zew. stroną stopy, - strzał na bramkę z miejsca wew. stroną stopy, - umiejętnie wykorzystuje w grze właściwej wyuczone elementy ćwiczeń -osiąga wyższe niż bdb. wyniki w LA.: - biegu w szybkim tempie (60 m), - biegu na długi dystans (1000m chł., 800m dz.), - skoku w dal sposobem naturalnym,
- rzucie na odległość p. palantową i lekarską - umie zmierzyć czas biegu, odległość rzutu, długość skoku, odmierzyć rozbieg,
-potrafi bdb. z właściwą techniką i estetyką, wykonać objęte programem ćwiczenia gimnastyczne : - podpór przodem i tyłem z - wytrzymaniem, - przewrót w przód z marszu, z odbicia obunóż do przysiadu podpartego, z biegu, - przewrót w tył z przysiadu podpartego, z siadu prostego do klęku, z przysiadu do rozkroku, - chód po przyrządzie równoważnym przodem, bokiem, tyłem, z utrudnieniem, - wyskok kuczny na skrzynię, - z uniku podpartego zamach jednonóż, -potrafi samodzielnie, bezbłędnie prowadzić rozgrzewkę zgodną z poznanym tematem zajęć, włączając do niej ćwiczenia własne, inne od stosowanych przez n-la, -ma bdb. opanowane umiejętności ruchowe umożliwiające aktywny udział w grach i zabawach : serwobieg, dwa ognie, cztery ognie, wyścigi rzędów, - współpracuje w grupie rówieśniczej, potrafi pomóc i zmobilizować słabszego lub niechętnego ucznia do udziału w zajęciach, -potrafi sędziować i zorganizować zawody, mecz, utrzymać dyscyplinę, stosuje i przestrzega przepisy gier z zasadami „fair play”, -potrafi zaplanować trening by poprawić wynik i doskonalić swoją sprawność motoryczną , -osiąga bdb wyniki w testach sprawności fizycznej – Indeks sprawności fizycznej wg. K. Zuchory,
|
-wie dlaczego należy dbać o higienę ciała po wysiłku fizycznym, dlaczego należy podejmować aktywność ruchową na i po zajęciach szkolnych, -zna zasady utrzymywania prawidłowej postawy ciała, -zna i stosuje zasady bezpieczeństwa w czasie zajęć prowadzonych na sali gimnastycznej i poza budynkiem szkolnym, na śniegu i lodzie, - wie jak prawidłowo przeprowadzać rozgrzewkę do planowanego wysiłku, -operuje właściwym słownictwem pozycji wyjściowych do ćwiczeń, sprzętu sportowego, zna jego przeznaczenie, -dobrze orientuje się w przepisach gier zespołowych, rekreacyjnych i zabaw, -zna zasady udzielania pierwszej pomocy w czasie zajęć ruchowych, -potrafi kulturalnie kibicować, posiada wiedzę dotyczącą imprez sportowych mających miejsce w kraju i na świecie, zainteresowany sportem, często konkretną dziedziną, potrafi podzielić się wiedzą na ten temat, - znajomość ćwiczeń wg. Testu Zuchory,
|
-aktywny udział w zawodach szkolnych i międzyszkolnych, -zawsze przygotowany do zajęć, -nieobecności usprawiedliwione, -kulturalny i grzeczny
|
|
-opanowanie zakresu materiału objętego programem nauczania, -bdb. dynamika i technika ćwiczeń charakterystycznych dla gier zespołowych : p. koszykowa, siatkowa, nożna, ręczna,(zadania do wykonania w poszczególnych dyscyplinach, jak w ocenie celującej), skuteczne stosowanie wyuczonych elementów ćw. w grze właściwej, Osiąganie bdb. wyników w LA.: - biegu w szybkim tempie(60m ), - biegu na długi dystans(1000m chł., 800m dz.), - skoku w dal techniką naturalną, z wymierzeniem rozbiegu, - rzucie na odległość, - posługuje się stoperem, taśmą mierniczą by poznać wynik, Bdb. wykonywanie objętych programem ćw. gimnastycznych (zadania do wykonania jak w ocenie celującej), - zachowanie estetyki i elegancji ruchów, umiejętne stosowanie asekuracji, Samodzielne i bezbłędne przeprowadzanie rozgrzewki z dużym zasobem ćwiczeń, Bdb. opanowanie umiejętności ruchowych umożliwiających udział w grach i zabawach : serwobieg, dwa ognie, cztery ognie, wyścigi rzędów, -współpracuje w grupie rówieśniczej, utrzymuje dyscyplinę, - stosuje i przestrzega przepisy gier i zabaw z zasadami „fair play”, sędziuje i organizuje zawody, - posiadane wiadomości wykorzystuje w praktycznym działaniu, by doskonalić swoją sprawność motoryczną, - osiąga bdb wyniki w testach sprawności fizycznej – Indeks sprawności fizycznej wg. K. Zuchory,
|
-wie dlaczego należy dbać o higienę ciała po wysiłku fizycznym, podejmować aktywność ruchową na i po zajęciach szkolnych, zna zasady utrzymywania prawidłowej postawy ciała, - wie jak prawidłowo przeprowadzać rozgrzewkę do planowanego wysiłku, -zna i stosuje zasady bezpieczeństwa w czasie zajęć na sali gimnastycznej i poza budynkiem szkolnym, - zna elementarne pozycje wyjściowe do ćwiczeń, nazewnictwo ćwiczeń, sprzętu sportowego i jego przeznaczenie, - zna przepisy poznanych gier zespołowych, rekreacyjnych i zabaw, - potrafi udzielić pierwszej pomocy przy „prostych” wypadkach w czasie zajęć, - wie jak kulturalnie kibicować, orientuje się w bieżących imprezach sportowych odbywających się w kraju i na świecie, - znajomość ćwiczeń wg. Testu Zuchory,
|
-aktywny udział w zawodach szkolnych, -zawsze przygotowany do zajęć (przestrzega limitu braku stroju), -nieobecności usprawiedliwione
|
|
- zasadnicze opanowanie materiału objętego programem, - Dobra sprawność fizyczna, wykonywanie ćwiczeń z małymi błędami dotyczącymi techniki, właściwa dynamika ćwiczeń charakterystycznych dla gier zespołowych : p. siatkowa, koszykowa, ręczna, nożna (zadania do wykonania w poszczególnych dyscyplinach, jak w ocenie celującej), wyuczone elementy ćw. stosuje w grze właściwej często po podpowiedziach nauczyciela, - Osiąganie dobrych wyników w LA - biegu w szybkim tempie(60m), - biegu na długi dystans(1000m chł., 800m dz), - skoku w dal techniką naturalną (nie zawsze dobrze odmierza rozbieg), - rzucie na odległość, - posługuje się stoperem i taśmą mierniczą, potrafi odczytać wynik, -Potrafi dobrze wykonać objęte programem ćw. gimnastyczne (zadania do wykonania jak w ocenie celującej) z drobnymi błędami technicznymi, z pomocą n-la asekuruje ćwiczącego, czasem zapomina o estetyce ćw. gimnastycznych, -Dobrze, ale z pomocą n-la prowadzi rozgrzewkę, brak własnej inwencji, - Db. opanowanie umiejętności ruchowych umożliwiających udział w grach i zabawach(serwobieg, dwa ognie, cztery ognie, wyścigi rzędów), współpracuje w grupie rówieśniczej, raczej zdyscyplinowany, - Przestrzega i stosuje znane przepisy gier i zabaw z zasadami „fair play”, sędziuje z drobnymi błędami, - Posiadane wiadomości wykorzystuje w praktyce, ale potrzebuje pomocy n-la by dokonać poprawy i postępu w usprawnianiu organizmu, - osiąga dobre wyniki w testach sprawności fizycznej – Indeks sprawności fizycznej wg. K. Zuchory,
|
-wie jak dbać o higienę ciała po wysiłku fizycznym, dlaczego należy podejmować aktywność ruchową organizmu, zna podstawowe zasady utrzymania prawidłowej postawy ciała, -zna dobrze zasady przeprowadzania rozgrzewki, ale wykonuje w niej rutynowe ćwiczenia, -zna podstawowe zasady bezpieczeństwa w czasie zajęć na sali gimnastycznej i poza budynkiem szkolnym, -popełnia drobne błędy w nazewnictwie pozycji wyjściowych do ćwiczeń, zna przeznaczenie podstawowego sprzętu sportowego, używanego na lekcjach, -zna podstawowe komendy, wie jak kulturalnie kibicować i przestrzega tych zasad, - wie do czego służą testy sprawności fizycznej,
|
-postawa sportowa nie budzi większych zastrzeżeń, -nie bierze udziału w zawodach szkolnych, -nie zawsze jest przygotowany do zajęć(brak stroju maksymalnie 3 razy w sem.), -nieobecności usprawiedliwione,
|
|
- przeciętne opanowanie materiału objętego programem, - Wykonywanie ćw. z przeciętną sprawnością motoryczną i w nieodpowiednim tempie, z błędami dotyczącymi techniki charakterystycznej dla gier zespołowych : p. siatkowa, koszykowa, ręczna, nożna ( zadania do wykonania w poszczególnych dyscyplinach, jak w ocenie celującej), wyuczone elementy ćw. wykonuje niepewnie z dużą pomocą n-la, większości ćw. nie potrafi wykorzystać w grze właściwej, - Osiąga słabe wyniki w LA : - biegu w szybkim tempie(60m), - biegu na długi dystans(1000m chł., 800m dz.), - skoku w dal techniką naturalną, - rzucie na odległość p. palantową i lekarską, - słabo posługuje się stoperem i taśmą mierniczą, często nie potrafi odczytać wyniku, - Ćw. gimnastyczne objęte programem nauczania(zadania do wykonania jak w ocenie celującej) wykonuje z dużymi błędami technicznymi, nie dba o estetykę ćw., nie potrafi samodzielnie asekurować ćw., robi to po podpowiedzi n-la, - Bez pomocy n-la nie potrafi samodzielnie przeprowadzić prawidłowej rozgrzewki, - Słabe opanowanie umiejętności ruchowych, umożliwiających udział w grach i zabawach, przy czy nie potrafi współpracować w grupie rówieśniczej, - Stosuje przepisy tylko niektórych gier i zabaw, sędziuje zawody z dużymi błędami, nie potrafi poprawnie zorganizować meczu, zabaw, - Posiadanych wiadomości nie potrafi zastosować w praktycznym działaniu, - osiąga dostateczne wyniki w testach sprawności fizycznej, np. Indeks sprawności fizycznej K. Zuchory,
|
-wie jak dbać o higienę osobistą po wysiłku fizycznym, wie dlaczego należy utrzymać aktywność ruchową organizmu, ale samodzielnie nie potrafi dbać o usprawnienie organizmu, nie zna zasad utrzymywania prawidłowej postawy ciała, - nie zna zasad przeprowadzania rozgrzewki, odtwarza ćwiczenia z błędami, -organizując zawody, zabawy nie stosuje zasad bezpieczeństwa, - popełnia błędy w nazewnictwie podstawowych pozycji wyjściowych do ćw., sprzętu sportowego i jego przeznaczenia, - ma znaczne luki w znajomości przepisów gier i zabaw, - wie jak kulturalnie kibicować, ale często nie przestrzega tych zasad,
|
-w postawie sportowej wykazuje małe chęci do poprawy swojego usprawnienia, -nie bierze udziału w zawodach szkolnych, -często nieprzygotowany do zajęć (ponad 3 razy w sem.), -nieobecności nieusprawiedliwione,
|
|
- bardzo słabe opanowanie materiału objętego programem nauczania, - Mała sprawność fizyczna i wynikająca z tego bardzo słaba technika i dynamika ćwiczeń charakterystycznych dla gier zespołowych : p. koszykowa, p. siatkowa, p nożna, p.ręczna;(zadania do wykonania w poszczególnych dyscyplinach, jak w ocenie celującej) nie potrafi zastosować wyuczonych elementów ćwiczeń w grze właściwej, - Osiąga bardzo słabe rezultaty w LA : - biegu w szybkim tempie(60m), - biegu na długi dystans (1000m chł., 800m dz), bardzo często nie potrafi go ukończyć ), - skoku w dal (duże błędy w technice) - rzucie na odległość p. palantową i lekarską, - nie potrafi posługiwać się stoperem i taśmą mierniczą, - Objęte programem ćwiczenia gimnastyczne (zadania do wykonania jak w ocenie celującej) wykonuje niepoprawnie, bez należytej estetyki, nie potrafi asekurować ćwiczącego, - Samodzielnie nie potrafi przeprowadzić rozgrzewki, po każdym ćwiczeniu, korzysta z podpowiedzi n-la, - Bardzo słabo opanował umiejętności ruchowe umożliwiające udział w grach i zabawach( serwobieg, dwa ognie, cztery ognie, wyścigi rzędów), ma duże problemy z odtworzeniem ćwiczeń mających miejsce na torze, próbuje ciągle wzorować się na rówieśnikach, co spowalnia tempo wykonywanych ćwiczeń, - Nie zna przepisów gier i zabaw, nie potrafi sędziować zawodów i utrzymać dyscypliny swojej ani w zespole, nie stosuje zasad „fair play”, - Posiadanych wiadomości nie potrafi zastosować w praktyce, - Osiąga bardzo słabe wyniki w testach sprawności fizycznej np. K. Zuchory
|
-często nie wie jak dbać o higienę osobistą po wysiłku fizycznym -bardzo mały zasób wiadomości na temat znaczenia aktywności ruchowej organizmu i utrzymania prawidłowej postawy ciała, nie zna własnych możliwości motorycznych, nie potrafi samodzielnie przeprowadzić rozgrzewki, -nie zważa na bezpieczeństwo w czasie gier i zabaw, -nie umie nazwać podstawowych pozycji do ćwiczeń, robi duże błędy w nazewnictwie sprzętu sportowego i jego przeznaczeniu, nie zna podstawowych komend do ćwiczeń, -nie wie jak kulturalnie kibicować, nie zna zasad „fair play”.
|
-postawa sportowa budzi zastrzeżenia, -skrajnie lekceważy przedmiot - brak pilności, dyscypliny i kultury, bardzo często nieprzygotowany do zajęć, -nieobecności nieusprawiedliwione,
|
|
- nieopanowanie materiału objętego programem nauczania,
Duża niewiedza w czynnościach praktycznych wychowania fizycznego - W grach zespołowych ćwiczenia wykonuje z rażącymi błędami technicznymi, bez odpowiedniego tempa, nie potrafi zastosować poznanych elementów ćwiczeń w grze właściwej : p. koszykowa, p. siatkowa, p. nożna, p. ręczna (zadania do wykonania w poszczególnych dyscyplinach, jak w ocenie celującej) - Osiąga bardzo słabe wyniki w LA : - biegu w szybkim tempie(60m), - zazwyczaj nie potrafi ukończyć biegu na długi dystans(1000m chł.,800m dz.), - nie odróżnia poszczególnych faz skoku w dal, - nie potrafi rzucać na odległość, - nie umie zmierzyć czasu biegu, długości skoku i odległości rzutu, - Ćw. gimnastyczne(zadania do wykonania jak w ocenie celującej) wykonuje nieestetycznie, bez odpowiedniej techniki, nie asekuruje ćwiczących, - W grach i zabawach ( serwobieg, dwa ognie, cztery ognie, wyścigi rzędów) popełnia mnóstwo błędów technicznych na torze, nie potrafi skorzystać z pomocy rówieśników, nie potrafi współpracować w grupie, nie stosuje przepisów, nie sędziuje, brak dyscypliny, - Nie potrafi pracować nad polepszeniem wyników, - Osiąga bardzo słabe wyniki w testach sprawności fizycznej , Indeks K. Zuchory,
|
- często nie wie jak i po co dbać o higienę osobistą po wysiłku fizycznym, - bardzo mały zakres wiedzy na temat potrzeby aktywności ruchowej, utrzymania prawidłowej postawy ciała, nie zna własnych zdolności motorycznych, - nie zna zasad bezpieczeństwa w czasie gier i zabaw, - nie nazywa pozycji wyjściowych do ćwiczeń, - nie zna podstawowych przepisów i zasad stosowanych gier, - nie wie dlaczego stosowana jest rozgrzewka w czasie zajęć, - nie zna nazw sprzętu sportowego i jego przeznaczenia, nie zna komend do ćwiczeń, - nie wie jak kulturalnie kibicować i co oznaczają zasady „fair play”
|
-lekceważy zajęcia i prowadzącego, niegrzeczny, rażące braki pod względem zachowania na lekcji, nieobecności nieusprawiedliwione,
|
mgr inż. Anna Maćkowiak- Rydzyńska
|